Interview_Merel_Disselkoen_Townshipsmile_Tabichoice

Interview met Merel Disselkoen

Merel Disselkoen | Townshipsmile

Mijn eerste ontmoeting met het label Townshipsmile was tijdens ShowUp in 2014. Haar stand was toen drukbezocht. Ik zag daardoor geen kans om kennis te maken met Merel (toen nog onbekend voor mij). In januari 2015 ging ik weer naar ShowUp. En één van mijn doelen was: Merel van Townshipsmile spreken. Na 1000 rondjes om haar stand gelopen te hebben pakte ik het moment dat het even, met nadruk op even, geen bezoeker bij de stand stond.

Merel Disselkoen Tabichoice

Merel Disselkoen is de dame achter dit label. Een dame die graag stenen wilt verleggen op aarde en die veel geleerd heeft van het verleden. Zij is eentje die zelf het gras plat maakt door er als eerste op te lopen voordat een ander dat doet. Ze is authentiek en
recht door zee. Het was mij al snel duidelijk: Merel Disselkoen is een bevlogen dame met een ondernemende geest en een onuitputtelijke energie.

Waarom Townshipsmile?

“Townshipsmile betekent: de lach van het dorp. Toen ik er was, was er heel veel plezier in de townships en tegelijkertijd ook armoe.  Toen ik thuis terugkeek naar de foto’s zag ik heel duidelijk het plezier en de energie van de kinderen. Allemaal lachende kinderen. Op dat moment besloot ik om mij op Townshipsmile te richten. Met dit label wil ik een spiegelbeeld zijn van de lach van de townships en daar waar geen lach is, de lach terugbrengen.”

Wanneer startte het succes van Townshipsmile?

“In maart 2012 stond Townshipsmile voor het eerst op de Voorjaarsbeurs voor retailers. In Utrecht. Ik stond daar met een eenvoudige tafel. De combinatie van de mooie producten, het label en het verhaal erachter maakte de bezoekers van mijn stand enthousiast. Vanaf dat moment is de bal gaan rollen en meldden zich binnen drie dagen meer dan 30 winkeliers die de producten wilden inkopen! Dit was voor mij een teken dat ik door moest gaan met Townshipsmile. Inmiddels is het klantenbestand ruim uitgebreid, hebben we een eigen webshop en is het assortiment verbreed met trendy producten met een goed verhaal uit bijzondere ateliers in Zuid-Afrika.”

Townshipsmile werd snel populair en toen?

“De eerste jaren ging ik bij de winkels langs met een presentatie bak vol met producten. Met mijn enthousiasme en overtuiging wist ik de producten te verkopen aan de winkeliers. Maar na verloop van tijd merkte ik dat het verhaal achter het product miste bij een aankoop in de winkel. De beleving welke reis het product had gemaakt wilde ik graag meegeven; niet alleen aan de winkelier, maar ook aan de kopers. En dus ontwierp ik samen met een vormgeefster de huisstijl en een mooi label dat het hele verhaal van een product van Townshipsmile vertelde. Dit gaf het product meer inhoud, bood een gezicht voor de maker en gaf ruimte voor het verhaal.”

Waarom is het verhaal belangrijk?

“‘Share the gift, share the future’ staat er in ons logo. De producten met ons eigen label worden voornamelijk per twee verkocht. Op het label lees je dan ook ‘Deel dit geschenk met een dierbaar persoon’. Door te delen laat je niet alleen je vriendschap zien, maar deel je ook het verhaal van Townshipsmile. Je geeft hiermee andere mensen de kans om kennis te maken met onze bijzondere producten. Door goede verkoop in Nederland kunnen we meer inkopen bij de makers in de Townships en verzekeren we hen van een betere toekomst.”

Waar moet een atelier aan voldoen

“Ik vind transparantie erg belangrijk om samen te kunnen werken. Ik wil graag hele korte lijntjes houden met mijn klanten en producenten. Een atelier moet voldoen aan goede omstandigheden, overzichtelijk (geen grote fabriek) en sociaal georiënteerd. Hierbij kan je denken aan dat de dames vanuit huis werken, terwijl de kinderen eromheen spelen.”

Je maakt niet zelf de tassen. Aan welke eisen moet een tas voldoen?

“Ik heb geen inspraak in het ontwerp met uitzondering van het design van de IPad sleeves. Ik ben geen ontwerper. Ik geef wel mijn feedback van klanten door aan de ontwerpster. Opvallend van de tassen van Townshipsmile is het materiaal. Het materiaal krijgt een tweede leven in de vorm van een tas. Verder zijn alle tassen voorzien van kwalitatieve Ykk ritsen. Alles moet kloppen aan een tas van Townshipsmile: het materiaal, de afwerking en het verhaal erachter. De tassen zijn daardoor uniek.”

Interview_Merel_Disselkoen_Townshipsmile_Tabichoice_sieraden

Townshipsmile heeft niet alleen tassen in de collectie, maar ook geweldige sieraden.

Omschrijf Townshipsmile in 5 woorden

Puur, trendy, handgemaakt, vernieuwend,  duurzaam

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?

“Ik wil graag nog een boek uitbrengen met persoonlijke verhalen van mijzelf, meer producenten gaan betrekken, meer nieuwe potentiële werkplaatsen bezoeken en nog meer mooie producten verkopen. Verder vind ik het erg leuk om mijn contacten uit te breiden en wil ik meer lezingen geven waarbij ik mijn kennis deel en mensen graag wil inspireren door te vertellen wat ik doe, hoe ik dat doe en waarom ik het doe.”

Meer lezen over Townshipsmile: www.townshipsmile.nl

Ook leuk om te lezen:

De tas van Annemarie Bolt

Een zomerse look met Chalrose

Share this Post!

0 Comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Login